ISO30401-CERTIFICATION

گواهینامه ایزو 30401

گواهینامه ایزو30401 بعنوان اولین استاندارددر حوزه مدیریت دانش منتشر شده و قابلیت صدور گواهینامه دارد .مدیریت دانش (km) نظمی است که بر راهکارهایی که سازمان ها دانش را ایجاد و استفاده میکنند، متمرکزشده است. مدیریت دانش تعریف منحصربه فرد پذیرفته شده و استانداردهای جهانی پیش ازاین مجموعه نداشته است. پیش روی مدیریت دانش موفق تعداد قابل توجهی از موانع که همچنان نیازمند رفع می باشند، ازقبیل اختلاط های متعدد با نظم های دیگر شامل مدیریت اطلاعات، برداشت های نادرست همه گیر در خصوص نحوه اجرای مدیریت دانش از قبیل تصور اینکه خرید فناوری به تنهایی برای ایجاد ارزش افزوده مدیریت دانش کافی می باشد، وجود دارند.

 

محتوای گواهینامه ایزو 30401

محتوای استاندارد ایزو 30401 در پی استقرار مفاهیم اصول مدیریت دانش می باشد که شامل:الف) به عنوان راهنمای سازمان هایی که هدفشان بهینه سازی ارزش دانش سازمانی می باشد . ب)مبنایی برای ارزیابی و تشخیص سازمان های صلاحیت دار توسط هسته های ممیزی

 

اخذ گواهینامه ISO 30401

دریافت گواهینامه ایزو30401 که بواسطه پیاده سازی استاندارد ایزو30401 امکان پذیر می باشد ، این موضوع را مطرح می کند که سیستم مدیریت دانش سازمانی باید از طریق چرخه حیات خود به طور مؤثر مدیریت دانش را نشان دهد. چهار مرحله زیر ذات چرخه حیات دانش درون سازمان را شامل می شود و همگی باید در رابطه با اهداف تجاری بوده و حداقل فعالیت های زیر را شامل شوند: الف)کسب دانش جدید: به معنای تأمین سازمان با دانشی که پیشتر برای آن ناشناخته بود، است.ب) کاربرد دانش موجود: به معنای تزریق دانش موجود در سازمان در جهت اقدامات و تصمیم گیری های بهتر است.ج) حفظ دانش موجود: به معنای محافظت سازمان از دست دادن دانش می باشد .د) مدیریت دانش نامعتبر: به معنای محافظت سازمان از اشتباه یا اقدام ناکارا در نتیجه استفاده نامناسب از دانش در زمینه سازمانی است.

همچنین سامانه مدیریت دانش سازمان که به جهت دریافت گواهینامه ایزو 30401 ایجاد می گردد ، باید دربرگیرنده ابزار، فعالیت ها و رفتارهایی در جهت حمایت و توانمند سازی انواع متفاوت تبدیلات دانش مناسب برای اهداف تجاری باشد:الف) تعاملات انسانی: تبادل دانش از طریق گفتگو و تعامل میان گروه های ذینفع.ب) بیرونی سازی: در دسترس قرار دادن دانش از طریق ضبط، مستندسازی یا کدگذاری.ج) استخراج و ترکیب: سنتز، رسمی کردن، ساختاربندی یا طبقه بندی دانش کدگذاری شده.د) دسترسی و درونی سازی: ایجاد دانش قابل دسترس و آسان برای درک و یادگیری.

 

شرایط مورد نیاز اخذ گواهینامه ایزو  30401

سازمان ها برای دریافت گواهینامه ایزو30401 و اجرای سیستم مدیریت دانش باید اجزایی از همه چهار توامندساز زیر را برای ارتقای سیستم مدیریت دانش مؤثر داشته باشد:

1) مسئولیت ها: نقش ها و وظایف شامل کاربران سامانه و افراد با قابلیت حسابرسی تعریف شده.
2) فرآیندها: تعریف فعالیت های تجاری و دانشی، روش ها، دستورالعمل ها، شیوه ها و معیارها.
3) فناوری و زیرساخت: کانال های دیجیتال، فضاهای کاری مجازی و فیزیکی و دیگر ابزارها.
4) حاکمیت: همراستا بودن استراتژی، انتظارات و ابزار اطمینان ساز کارکرد سامانه مدیریت دانش.
 

اهمیت دریافت گواهینامه ISO 30401

 

گواهینامه ایزو 30401 در سازمان ها به دلایل زیر اهمیت بالایی دارد :

-         هدف کار تولید نتایج باارزش می باشد. نتایج باارزش از دانش کاربردی نشأت می گیرند. دانش سازمانی در حال تبدیل شدن به یک جداکننده کلیدی برای اثربخشی، همکاری فزاینده و رقابت هست.

 

-         کار دانشی در بسیاری از جوامع به طور فزاینده ای نقش معنی داری در حال کسب کردن است. بسیاری از اقتصادها در آرزوی تبدیل شدن به اقتصاد دانشی هستند، اقتصادی که درآن منبع اصلی ثروت نه کارگر دستی بلکه کارگر ذهنی می باشد. در این مفهوم که اصلی ترین هدف گواهینامه ایزو30401 می باشد ، دانش به دارایی هسته ای سازمان تبدیل می شود. دانش سازمان ها را قادر به گرفتن تصمیمات مؤثر و اقدامات مؤثر می کند و حتی ممکن است یک کالای قابل عرضه به بازار به نوع خود باشد.

 

-         افزایش دسترسی به دانش در استاندارد ایزو30401، توسعه افراد در سازمان را از طریق تسهیل دسترسی به دانش سایر افراد پشتیبانی می کند.

 

-         سازمان ها بیشتر از این به انتشار طبیعی دانش برای حفظ خود در مقابل تغییرات سریع نمی توانند اتکا کنند. در مقابل دانش باید آگاهانه ایجاد، به کار برده شده و سریع تر از نرخ تغییرات مجدد استفاده شود. چابک بودن و سرعت یادگیری در حال تبدیل شدن به منبع ارزش و مزیت رقابتی می باشد.

 

-         سازمان های پراکنده که فعالیت مشابهی انجام داده و خدمات یکسانی را در مکان های مختلف ارائه می کنند می توانند مزیت های شگرفی از طریق به اشتراک گذاری اقدامات و درس های آموخته در چارچوب های سازمانی به دست آورند.

 

-         فرسودگی نیروی انسانی در جامعه متحرک امروزی مفاهیمی برای مدیریت دانش دارد. در بسیاری از سازمان ها، دانش حیاتی در مغز متخصصان نگهداری می شود که با ریسک از دست رفتن یا ترک آنها روبرو می باشد. درحالیکه سازمان های دیگر نیروهای جدیدی که گاهی بسیار باهوش هستند دارند ولی فاقد دانشی هستند که نیروهای باتجربه در طول زمان ساخته اند.

 

بسیاری از سازمان ها متوجه شده اند که دانش سازمان، دارایی است که نیازمند مدیریت مشابه دیگر دارایی ها می باشد (با حفظ ویژگی ناملموس بودن دانش در مغز)؛ دانش نیازمند هست توسعه یابد، نگهداری شود، به اشتراک گذاشته شود، تعدیل گردیده و به کار برده شود به نحوی که نیروها در همه مکان ها و در تمام سنین بتوانند تصمیمات مؤثر و اقدامات هماهنگ بر پایه تجربه گذشته و درک های جدید به سمت آینده بگیرند. مدیریت دانش راهی جامع برای بهبود یادگیری و اثربخشی از طریق بهینه سازی استفاده از دانش به منظور خلق و ایجاد ارزش برای سازمان است.
بنا بر دلایل مطرح شده و تجربه های بدست آمده و اینکه استاندارد ایزو30401 بعنوان یک استاندارد کلیدی برای موفقیت سازمان ها می تواند نقش به سزایی ایفا کند ، مدیران سازمان ها به دنبال اجرا و دریافت گواهینامه ایزو30401 می باشند تا ثابت کنند که سازمان آنها در بازار دانشی امروز از رقبا عقب نمانده و در حال استفاده از سیستم مدیریت دانش جهت ارتقا سطح آگاهی سازمان و پیشرفت به جلو آن می باشد.

صدور گواهینامه ایزو30401 توسط مراجع صدور گواهینامه های ایزوcb امکان پذیر می باشد.

 

Instagram.Icons - LearnParsi 1 صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید