نحوه دریافت گواهینامه ایزو 14001

نحوه دریافت گواهینامه ایزو 14001

نحوه دریافت گواهینامه ایزو 14001 به چه شکل هست؟ چگونه گواهی نامه ایزو14001 بگیرم؟ از کجا ISO14001 بگیرم؟ برای دریافت گواهی ISO 14001 از کجا شروع کنم؟ روش گرفتن ایزو 14001 ISO 14001 از مراجع معتبر ملی و بین المللی به چه شکل هست؟

 

گواهینامه ایزو 14001 چیست؟

گواهی نامه ISO 14001 ایزو 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی مطرح هست. ایزو 14001 یکی از مهمترین انواع گواهینامه ISO هست که عمومی میباشد و عمومیت دارد. استاندارد ایزو 14001 الزامات محیط زیستی را بیان می کند. این استاندارد مورد نیاز شرکتها با هر نوع فعالیت هست. شرکتها و سازمانها و نهادها با هر فعالیت و حوزه کاری جهت حفظ الزامات زیست محیطی و عدم آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی از جمله آب و هوا و خاک و منابع دیگر به طراحی و پیاده سازی ایزو 14001 درون سازمان خود دارند.

گواهی ISO 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی راهکارهایی را برای مجموعه ها جهت حفظ محیط زیست ضمن فعالیت بیان می کند. گواهی ISO14001 به نوعی مکمل ایزو 45001 ISO 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای به حساب میایند. و یکدیگر را کامل می کنند و متمم یکدیگر هستند. و بدون هم معنا و مفهوم ندارند. به همین جهت غالبا توصیه می گردد که شرکتها برای اخذ سیستم مدیریت زیست محیطی ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را نیز دریافت نمایند.

 

گواهینامه ایزو 9001

همچنین گواهی ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت ، اولین و مهمترین گواهی ایزو هست. ایزو 9001 پیش نیاز تمامی استانداردها محسوب می گردد. چنانچه سازمانی بخواهد تنها یک گواهی ایزو بگیرد توصیه می شود که گواهینامه ایزو ISO 9001 را دریافت کند.

همچنین توصیه می شود که سازمانها سه گواهینامه ایزو 9001 و ایزو 14001 و ایزو 45001 را به صورت همزمان با هم بگیرند. چون این سه گواهی نامه در کنار یکدیگر برای هر سازمانی ثمر بخشی کافی و بهره وری زیادی دارد. و تمامی الزامات استانداردی یک سازمان را بیان می کند.

 

گواهی IMS

ترکیب سه استاندارد 9001 ، 14001 و 45001 یک سیستم مدیریت یکپارچه را به سازمان هدیه می کند. با طراحی این سه می گویند که سازمان دارای یک سیستم مدیریت یکپارچه است. اصطلاحا یه این سیستم مدیریت یکپارچه IMS میگویند. و طراحی و پیاده سازی همزمان سه سیستم مدیریت کیفیت ایزو9001 ، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ایزو45001 در سازمان از هزینه های دوباره کاری جلوگیری میکند. همچنین در وقت سازمان نیز صرفه جویی خواهد شد. پس وقتی نام IMS و گواهینامه IMS را می شنوید منظور همان سه گواهی ایزو 9001 و 14001 و 45001 هست.

 

نحوه دریافت گواهی نامه ایزو 14001

گواهی ISO 14001 مانند دیگر انواع گواهی ایزو طی یک روند خاص صورت می گیرد.  البته بسته به نوع مرجع که IAF و اصیل باشد یا غیر IAF باشد. این روند و میزان سخت گیری این روند متفاوت هست. با این تفاسیر به طور کلی می توان مراحل اخذ گواهی نامه ISO14001 را اینچنین بیان کرد:

انتخاب هدف از دریافت گواهی نامه ایزو 14001

انتخاب انواع گواهی های ایزو

تعیین مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 14001

مستند سازی و پیاده سازی استاندارد ISO 14001

ممیزی داخلی و ممیزی خارجی

ممیزی نهایی

ثبت و صدور گواهی ایزو 14001

در خصوص مراجع بین المللی IAF تمامی این مراحل با دقت کافی بایستی انجام شود. و ممیزی و رفع عدم انطباقها با سختگیری انجام خواهد شد. و ممیز با سختگیری زیادی جهت انطباقها و عدم انطباقها پیش خواهد رفت. و در خصوص پیاده سازی نیز سختگیری انجام می گیرد. و بایستی از یک مشاور آگاه و خبره کمک گرفت. اما در مورد مراجع غیر IAF ممیزی صوری و پیاده سازی اختیاری خواهد بود. و گواهینامه ایزو سریعتر و ارزانتر صادر می گردد. اما آنچه مشخص هست گواهی ایزو 14001 یا هر گواهی ایزو دارای اعتبار IAF بالاترین سطح اعتبار را دارد. گواهی iaf اصیل ترین گواهی می باشد.

مراجع داخلی غیر IAF دارای اعتبار داخلی هستند و برای صادرات غالبا معتبر نیستند. اما برای تمامی مقاصد شرکتها همچون مناقصات ، رقابت ، تبلیغات ، برند سازی و غیره کافی و کاربردی هستند.

فرم درخواست ایزو

 

روند اخذ گواهینامه ایزو 14001 با سیستم کاران

ابتدا با مرکز سیستم کاران با شماره 79165 – 021 تماس بگیرید. بعد از گرفتن پاسخ تمامی سوالات خود نامه اعلام قیمت ایزو برایتان از طریق تلگرام ، واتساپ و یا ایمیل و ... ارسال می گردد. سپس بعد از انتخاب نوع برند و مرجع صادر کننده ایزو 14001 مطابق شرایط و نیازتان فرمی تحت عنوان فرم درخواست ایزو ارسال می گردد. فرم ایزو شامل اطلاعاتی هست که بایستی توسط متقاضی پر شود. بعد از تبادل و تایید نهایی فرم و روند مالی و روند اجرایی ( مستند سازی و پیاده سازی و ممیزی و ..) گواهی ایزو 14001 صادر خواهد شد.

 

چه کسانی گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ می‌گیرند؟

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ به درد چه کسانی می‌خورد؟ چه مشاغلی می‌توانند از گواهینامه‌ ISO 14001 استفاده نمایند؟ آیا استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ شامل حال تمام مشاغل می‌شوند؟ کلیه سازمانها و شرکتها، ارگانها و مؤسسات بدنبال اثبات رعایت الزامات و قوانین استاندارد EMS ( سیستم مدیریت زیست محیطی ) هستند. به همین جهت بمنظور پیشبرد اهدافشان و کسب ارزش افزوده به دنبال اجرای سیستم مدیریت زیست محیطی هستند.

 

اهمیت اخذ و دریافت گواهینامه ISO 14001 چیست؟

امروزه حفظ و نگهداری از سلامت محیط زیست بسیار حائز اهمیت هست. همچنین منابع طبیعی جهت حفظ برای نسل آینده خیلی مهم هست. ضمنا جلوگیری از اثرات منفی سازمان‌ها، شرکت‌ها بر محیط زیست از مهم‌ترین چالش‌های موجود در انواع مشاغل می‌باشد. اکثر شرکتها و کارخانجات از طریق پیاده سازی سیستم مدیریت زیست محیطی EMS می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ باعث می‌شود مدیران ارشد به مشتریانشان عمل کردن به تعهدات رعایت نکات زیست محیطی را اثبات نمایند. یعنی تصویر و اعتبار خود را بهبود و افزایش دهند. بهبود کنترل هزینه‌ها یکی از پیشرفت‌ها و اهدافی هست که تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها بدنبال آن هستند. استاندارد EMS فرهنگ بهبود مستمر را نهادینه می‌کند.

 

الزامات ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی ایزو ۱۴۰۰۱ باید با مستند کردن الزامات و قوانین سیستم مدیریت زیست محیطی EMS را پیاده سازی و عملیاتی نمایند. تعیین خط مشی زیست محیطی یک نمای کلی از اهداف محیطی یک مجموعه را ارائه می‌دهد. خط مشی تهیه شده باید مقررات و دستورالعمل‌های زیست محیطی را تأیید کند.

سازمان‌ها با اهداف زیست محیطی برنامه‌‌ای روشن و قابل سنجش را برای دستیابی به EMS را باید تعیین نمایند. اهداف زیست محیطی با خط مشی زیست محیطی باید سازگاری داشته باشند. نمونه روش اجرایی و واکنش اظطراری الزامی هست که کارهای سازمان برای شناسایی و واکنش به شرایط اضطراری را تضمین می‌کند.

روش اجرایی ممیزی و برنامه ممیزی داخلی ابزار مهم و الزام مهمی در کارآمد نگه داشتن سیستم ایزو ۱۴۰۰۱ است. نمونه روش اجرایی منطبق سازی و کنترل تعهدات با نظارت بر رعایت مقررات و الزامات زیست محیطی یکی دیگر از الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی می‌باشد. بطور کلی الزامات‌ استاندارد ISO 14001 شامل موارد زیر می‌شود:

ایجاد اهداف زیست محیطی

تعریف روشهای آمادگی و واکنش اضطراری

تعریف فرآیندهای مؤثر بر روی محیط زیست

اندازه‌گیری میزان اثر فرآیندها بر تخریب محیط زیست

آموزش پرسنل در زمینه حفاظت از محیط زیست

نظارت بر تغییرات قوانین زیست محیطی

انطباق سازی با الزامات قانونی

 

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001 79165 - 021 دریافت انواع گواهینامه های ایزو معتبر و ارزان و فوری از طریق مراجع ملی و بین المللی با سیستم کاران

 

مزایا و فواید اخذ و دریافت استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو ۱۴۰۰۱ با طراحی و اجرای EMS مزایا و فواید بسیار زیادی برای مجموعه، شهر، کشورشان به ارمغان می‌آورند. حتی با رعایت الزامات و قوانین زیست محیطی جهان هستی به جهانی پاک و سالم تبدیل می‌گردد. بی توجهی به رعایت اصول زیست محیطی در آینده‌ای نه چندان دور فاجعه‌ای هولناک و اسفناک را به بار می‌آورد.

اولین نتیجه و امتیاز مثبت با استقرار سیستم مدیریتی EMS در میان فرآیندهای یک سازمان بهبود بهره وری منابع و مواد مورد نیاز می‌باشد. بهبود فرآیندها و کاهش ضایعات و کاهش هزینه‌ها از دیگر مزایا و فواید استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ می‌باشند. حضور موفق در مناقصات و زنجیره تأمین Vendor List با انجام تعهدات قانونی رعایت اصول زیست محیطی حاصل می‌شود.

افزایش اعتماد ذینفعان و مشتریان و افزایش فرصت‌های تجاری از فواید اخذ ایزو ۱۴۰۰۱هستند. اطمینان از اندازه گیری اثرات زیست محیطی و ثبات عملکرد مدیریت در حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی از امتیازات سیستم مدیریت زیست محیطی می‌باشند. کاهش ضایعات و بیماریها و مشخص شدن عوامل آلودگی باعث جلوگیری از تخریب محیط زیست و محیط اطراف مجموعه‌ها می‌شود. کاهش ضایعات و مدیریت مصرف صحیح انرژی و بازیافت باعث کاهش هزینه‌های انسانی می‌شود. در نتیجه با اخذ این استاندارد سودآوری افزایش پیدا می‌کند.

 

اهمیت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ برای سازمانها

استانداردEMS  بعنوان یک ابزار مناسب جهت پایداری و رشد مجموعه شما در سطح جوامع داخلی و خارجی کمک می‌کند. کسب اعتبار و شناخت بالا و ایجاد اعتبار بین‌المللی اخذ گواهی نامه ایزو را حیاتی و مهم می‌نماید. سهولت در تجارت و افزایش درآمد با حفظ مشتری و جلب اعتماد مصرف کنندگان از دیگر عوامل مهم اخذ ایزو محسوب می‌شوند.

گواهینامه ایزو ایمنی محصولات و خدمات را تضمین می‌نمایند. در نتیجه انگیزه کارکنان و توانمندی نیروی انسانی افزایش پیدا می‌کند. گواهی ISO باعث تقسیم مساوی فرآیندها، وظایف و اقدامات بین کارکنان می‌شود. در نتیجه شکایت و کم کاری نیروی شاغل کم می‌شود. در نهایت تجارت برای مجموعه دارنده استاندارد‌های ایزو رونق بسیاری می‌گیرد.

 

ساختار استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

قوانین و الزامات استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی شامل ۱۰ بند یا ۱۰ قسمت می‌باشد. طبق اصول استانداردها سه قسمت اول جز ساختار مقدماتی محسوب می‌شوند. اما هفت بند آخر الزامات و قوانین سیستم مدیریتیEMS  را شامل می‌شوند. زمینه سازمان، رهبری، برنامه ریزی، پشتیبانی، عملیات، ارزیابی عملکرد و بهبود بعنوان ساختار استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ هستند.

زمینه سازمان در مورد قوانین و دستورالعمل‌های EMS برای فهم و درک بهتر هر مجموعه‌ای تعریف شده است. الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی برای شناسایی فرآیندها و افراد ذینفع و علاقه‌مند و حتی انتظارات آنها و شناخت مسائل داخلی و خارجی تعریف شده‌اند.

رهبری شامل الزاماتی به جهت پوشش دادن نیاز مدیران ارشد هست. مدیران ارشد با اطمینان از اجرای واقعی EMS باید به تعهدات خود در اجرای حمایت از محیط زیست و ابلاغ خط مشی زیست محیطی و تعیین درست نقش‌ها و مسئولیتها در سطح مجموعه خود عمل نمایند.

برنامه ریزی ابزار مدیران ارشد برای عملکرد مداوم جهت ارزیابی سیستم EMS هست. ریسک‌ها و فرصت‌ها باید بدرستی شناسایی شوند. همچنین تمام روش‌های تعامل و تأثیر فرآیندهای سازمانی بر محیط و نحوه عمل کردن به تعهدات قانونی همگی باید ارزیابی شوند.

پشتیبانی بعنوان هفتمین الزام به مدیریت تمام منابع می‌پردازد. الزامات مرتبط به این بخش به شایستگی‌ها و آگاهی‌ها و ارتباطات و کنترل اطلاعات و مستندات می‌پردازد.

عملیات دارای الزامات‌ مرتبط به تمام جنبه‌های برنامه ریزی و ایجاد محصول یا خدمت می‌شود. شناسایی موقعیت‌های اضطراری، برنامه ریزی، طراحی و کنترل خروجی‌ها از موارد و الزامات این بند محسوب می‌شوند.

ارزیابی عملکرد شامل الزاماتی جهت نظارت بر سیستم EMS می‌باشد. این نظارت شامل اندازه گیری فرآیندها، ارزیابی انطباق با محیط زیست، ممیزی‌های داخلی و بررسی مداوم سیستم مدیریت زیست محیطی می‌شود.

[PDCA چیست؟ چرخه دمینگ

چرخه PDCA چیست؟

بهبود آخرین قسمت الزامات مورد نیاز برای بهبود مجموعه شما می‌باشد. بخش بهبود در طول زمان نیاز به ارزیابی انطباق و انجام اقدامات اصلاحی در تمامی فرآیندهای اصلی دارد. این قسمت از الزامات بر اساس چرخه  PDCA برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمانی جهت پیشبرد و پیشرفت و حفظ اعمال تغییرات در فرآیندها انجام می‌گیرد.

PDCA  مخفف چهار کلمه Plan-Do-Check-Act تحت عنوان چرخه بهبود مداوم به همراه تفکر بر پایه ریسک می‌باشد. این چرخه را اصطلاحاً چرخه دمینگ نیز می‌نامند. Plan به معنی برنامه ریزی که باید فرایندهای زیست محیطی موجود را شناسایی و طرحریزی نماید. در نتیجه با توجه به خط مشی سازمان و الزامات محیط زیست و فرآیندهای لازم را مشخص و برنامه ریزی نمایند. DO به معنی اجرا فرایندهای مظرح در حوزه محیط زیست هست. Check به معنی تجزیه و تحلیل که کارها و فرایندهای اجرایی محیط زیست را می‌سنجد. Act به معنی اقدام و عمل که با بازگشت به فازهای قبلی چرخه دمینگ را بهبود می‌بخشیم. یعنی عدم انطباقهای موجود را برطرف می کنیم.

 

مدارک لازم جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ISO 14001

فرم ثبت نام گواهینامه ایزو Application form

نمونه مستندات ایزو ۱۴۰۰۱

اخذ و دریافت انواع استانداردهای ایزو از جمله استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت زیست محیطی نیازمند مدارک سخت و زیادی نیست. اکثر مجموعه‌های خواهان ایزو همواره دغدغه و استرس فراهم سازی مدارک ایزو را دارند. مدرک ایزو با توجه به اینکه یک گواهی نامه جهانی هست اما خیلی آسان‌تر و راحت‌تر از گواهینامه‌های داخلی بدست می‌آید. سازمان جهانی استاندارد سازی جهت اشاعه فرهنگ طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو در تمامی مشاغل روند اخذ و‌ دریافت گواهینامه ایزو را بدون نیاز به هیچ گونه مدرک خاصی تسهیل بخشیده است.

فرم ثبت نام گواهی نامه ایزو یک نامه با چند آیتم فارسی و انگلیسی می‌باشد. مشخصات حقیقی و حقوقی سازمان و مدیرعامل بهمراه آدرس و شماره تلفن‌ها برای ارتباط سریع‌تر و مطمئن‌تر در قسمت اول فرم باید قید گردد. قسمت‌های بعدی فرم با مشخص نمودن نام مرجع صادر کننده گواهی ایزو و اسامی استانداردهای درخواستی بهمراه هزینه و مدت زمان اخذ مشخص می‌گردد. در پایان با اعلام تأییدیه و تصدیق تمامی اطلاعات داخل فرم بین طرفین قرارداد بسته می‌شود.

نمونه مستندات ایزو دومین مدرک مورد نیاز برای سازمانهای خواهان ایزو معتبر و قانونی می‌باشد. زیرا هر استاندارد دارای پکیجی از قوانین و الزامات هست. مجموعه‌های خواهان ایزو برای اجرای واقعی تک تک قوانین و دستورالعمل‌های ایزو به نمونه مستندات نیاز دارند. مستندات ایزو ۱۴۰۰۱ را بصورت رایگان از مشاوران سیستم کاران دریافت نمایید.

 

سایت ثبت نام گواهینامه ایزو ISO 14001

آیا سایت واحد و مشخصی جهت ثبت نام ایزو وجود دارد؟ جهت سفارش و ثبت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ چه سایتی وجود دارد؟ برخلاف تصور اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها سایت واحد و مشخصی برای ثبت نام گواهینامه ISO وجود ندارد. اگر جایی به شما گفته شد که به فلان آدرس و سایت وارد شوید بدانید چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

سایت سازمان بین المللی استاندارد سایت ثبت نام نیست. سازمان جهانی ایزو‌ جهت نشر و اطلاع رسانی اسامی و مشخصه‌های فنی استاندارد‌های ایزو تنها با یک سایت رسمی و معتبر فعالیت می‌کند. آدرس سایت سازمان ایزو WWW.ISO.ORG هست. تنها راه سفارش و ثبت نام جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ارتباط با یک مرکز مشاوره معتبر با مجوز سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.

کاربران و متقاضیان محترم ایزو هنگام سرچ و جستجو در گوگل با اسامی مراکز و‌ سایتهای مختلفی روبرو می‌شوند. انتخاب درست و آگاهانه یک مرکز مشاوره ایزو معتبر بقیه مراحل ثبت نام و‌ درخواست گواهینامه ایزو را سریع و آسان می‌کند. مرکز مشاوره سیستم کاران با کادری مجرب و حرفه‌ای بصورت ۲۴ ساعته پاسخگو و راهنمای متقاضیان محترم می‌باشد.

مرجع اخذ و صدور انواع گواهی ایزو 14001 مرجع اخذ و صدور گواهی ایزو 14001 به عنوان یکی از اولین و مهمترین پرسشی هست که متقاضیان و شرکتهای متقاضی اخذ گواهی ایزو 14001 با آن سوالات روبرو هستند.

 

مراکز اخذ و دریافت انواع گواهینامه‌های ایزو 14001 کدامند؟

IAF  چیست؟

سایت IAF مربوط به یک نهاد بین‌المللی و معتبر می‌باشد. IAF مخفف عبارت International Accreditation Forum بمعنای انجمن اعتبار دهندگان بین المللی می باشد. تنها سایت رسمی نهاد IAF به نشانی WWW.IAF.NU هست. وظیفه انجمن IAF رسیدگی و نظارت و مجوز دهی به مراجع و شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو می‌باشد. کلیه کشورهای تابع استاندارد‌های ایزو توسط یک مرجع و مرکز دولتی و‌ رسمی به عضویت IAF درآمده‌اند. زیرا انجمن IAF توسط سازمان ISO طراحی و تثبیت شد.

AB چیست؟

مرکزAB  در واقع همان Accreditation Body اعتبار دهنده می‌باشد. AB ها همان نمایندگان حقوقی و دولتی و رسمی کشورهای عضو انجمن IAF هستند. یعنی سازمان ملی استاندارد هر کشوری حداقل یک مرکز اعتبار دهنده یا همان یک AB دولتی و رسمی دارد. مثلاً نام AB کشور ایران NACI نام دارد. AB کشور آلمان DAKKS و AB کشور انگلستان UKAS نام دارد. نام تمام AB های رسمی و قانونی در سایت انجمن IAF اطلاع رسانی شده است.

NACI  تحت عنوان مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به نمایندگی سازمان ملی استاندارد ایران فعالیت می‌کند. سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی گواهی نامه ایزو از AB هر کشوری می‌توانند اقدام نمایند. یعنی شرکت‌ها و مراجعی که تحت اعتبار AB کشور مورد نظرشان هست را می‌توانند انتخاب نمایند.

CB چیست؟

شرکتها و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو که از AB هر کشوری مجوز فعالیت می‌گیرند را CB می‌گویند. CB مخفف عبارت Certification Body هست. هر AB می‌تواند به مراجع و CB های زیادی مجوز ثبت و صدور گواهینامه ایزو بدهد. CB های معتبر و رسمی توسط AB کشورشان مورد ممیزی قرار گرفته می‌شوند. در نتیجه موظف به رعایت تمامی الزامات و رعایت اصول ممیزی و ثبت و صدور و ممیزی مراقبتی سالیانه انواع گواهینامه‌ ایزو هستند.

 

مراکز و مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو 14001

همانطور که گفته شد شرکت‌ها و مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو را CB می‌‌گویند. با وجود نظارت و کنترلی که توسط انجمن IAF بطور غیر مستقیم بر روی CB ها هست، در کشور ایران CB های زیادی بدون اعتبار IAF وجود دارد. مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه و عدم استقبال مردم از اجناس ایرانی و حتی وجود تحریم‌ها باعث کاهش تقاضای گواهینامه ایزو توسط CB های بین المللی شده است. در نتیجه یکسری شرکتها و مراجع بدست ایرانی‌ها تحت عنوان مراجع صدور بدون اعتبار بین المللی ساخته شد. بطور کلی CB ها به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

CB های تحت اعتبار IAF

شرکتها و مراجع تحت اعتبار یک AB با عضویت در انجمن IAF را CB های تحت اعتبار IAF می‌گویند.

CB های بدون اعتبار IAF

مراجع و مراکز تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF را CB های بدون اعتبار IAF می‌‌گویند.

 

تشخیص اعتبار و اصالت CB ها و گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

تنها راه تشخیص اعتبار و اصالت CB های معتبر و قانونی مراجعه به سایت IAF می‌باشد. روش رجیستری به ترتیب زیر می‌باشد:

ورود به سایت IAF و جستجوی نام AB کشور مورد نظر

کلیک بر روی AB و ورود به سایت AB و جستجوی نام CB مورد نظر

رجیستری و استعلام اعتبار CB های بدون اعتبار IAF از طریق ورود به سایت AB مورد نظر و مشاهده نام CB محقق می‌گردد. متقاضیان اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو حواسشان جمع باشد در دام سودجویان و کلاهبرداران و سایتهای جعلی گرفتار نشوند. مشاوران و کارشناسان سیستم کاران در راستای اهداف مشتری مداری جهت تشخیص اعتبار و اصالت مراجع صادر کننده و انواع گواهینامه‌های ایزو خدمت متقاضیان انواع مشاوره را بصورت رایگان ارائه می‌نمایند.

استعلام اعتبار انواع گواهینامه‌های ایزو ۱۴۰۰۱ از طریق کد رهگیری درج شده بر روی مدرک ایزو قابل پیگیری می‌باشد. مراحل رجیستری اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو نیز همانند رجیستری اعتبار مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو می‌باشد. در انتها بعد از پیدا کردن CB مورد نظر وارد سایت مربوطه شوید و کد رهگیری مندرج بر روی گواهی ایزو را سرچ نمایید. سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو حواسشان جمع باشد در هنگام جستجوی Certification Body حتما همان عنوان بدون هیچ حرف کم و زیادی را سرچ نمایند.

 

شرایط اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

اخذ و دریافت انواع گواهی نامه‌های ایزو از جمله گواهی نامه ایزو ۱۴۰۰۱ نیازی به داشتن شرایط خاص و پیچیده‌ای ندارد. هر سازمانی با داشتن یک دفتر مرکزی و یا یک مجموعه فعال در حال انجام فرآیند می‌تواند متقاضی انواع استانداردهای ایزو باشد. عواملی همچون بزرگی و کوچکی سازمان و تعداد پرسنل، تعداد فرآیندهای سازمانی و تعداد استانداردهای ایزو با انتخاب CB تحت اعتبار IAF در زمان و هزینه اخذ اثر می‌گذارند. اخذ گواهی نامه ایزو بدون اعتبار IAF بدون تأثیر بر شرایط فوق حاصل می‌گردد.

 

ثبت و صدور گواهینامه ISO 14001 توسط CB های تحت اعتبار IAF 

مراجع و CB های تحت اعتبار IAF نسبت به اجرای تک تک قوانین و الزامات سخت گیر هستند. زیرا باید طبق دستورالعمل‌های انجمن IAF تمامی جوانب مرتبط با ثبت و صدور گواهینامه ایزو معتبر را رعایت نمایند. بخش اول ثبت و صدور گواهی نامه ایزو شامل مشاوره و اطلاع رسانی و آموزش می‌باشد.

 

انتخاب مرکز مشاوره ایزو 14001 معتبر و قانونی

مراکز و شرکت‌های زیادی در سطح شهرهای ایران تحت عنوان مرکز مشاوره و اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند. اما معیار انتخاب یک مشاور و راهنما صرفاً از روی تبلیغات و ادعا کار درستی نیست. مراکز مشاوره ایزو معتبر و رسمی نسبت به تمام استانداردهای ایزو و مشخصات فنی آنها باید آگاهی کامل داشته باشند. مرکز سیستم کاران با کادری مجرب و متخصص در حوزه ثبت و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو ملی و بین المللی ارائه خدمات می‌نماید.

آموزش دریافت و تکمیل فرم ثبت نام گواهینامه ایزو و معرفی مراجع صادر کننده گواهی ISO ، تهیه نمونه مستندات ایزو و آموزش جهت پیاده‌سازی مستندات ایزو و آموزش جهت ممیزی داخلی و ممیزی مراقبتی سالیانه جهت حفظ و نگهداری اعتبار گواهینامه ایزو از خدمات مشاوران و کارشناسان مرکز فعال در حوزه ایزو سیستم کاران می‌باشند.

 
انتخاب نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ISO 14001  متناسب با اهداف مجموعه

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی گواهینامه ایزو با اهداف متنوعی بدنبال اخذ و دریافت انواع استانداردهای ایزو هستند. تبلیغات و برند سازی از مهم‌ترین اهداف هر مجموعه‌ای جهت جلب رضایت و اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان می‌باشد. امروزه حضور در مناقصات نقش بسیار پر رنگی در اخذ و دریافت انواع گواهینامه‌های ایزو دارد.

صادرات بعنوان یکی از اهداف متعالی برای هر مجموعه‌ای می‌باشد. مهم‌ترین ابزار جهت کسب شناخت و اعتبار بالا در جوامع بین‌المللی و کسب شهرت جهانی اخذ و دریافت انواع استانداردهای ایزو می‌باشد. دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ اعتبار بالا و ارزش افزوده برای هر مجموعه‌ای می‌آورد. بازاریابی گسترده و حضور در وندور لیست Vendor List و زینت دادن به اتاق کار از دیگر اهداف سازمان‌ها برای درخواست اندازه گواهی ISO 14001 می‌باشد.

سازمان‌ها و نهادهای خواهان ایزو با انتخاب CB های تحت اعتبار IAF به تمامی اهدافشان می‌رسند. اما سازمانها و مجموعه‌های خواهان ایزو با انتخاب CB های بدون اعتبار IAF فقط پاسخگوی اهداف داخلی می‌شوند‌. متقاضیان محترم استانداردهای ایزو حواسشان جمع باشد هنگام انتخاب مرجع ثبت و صدور گواهی نامه ایزو به درخواست کارفرمایان دقت فرمایند.

 

انتخاب نوع گواهینامهISO 14001  متناسب با زمینه فعالیت مجموعه

همانطور که گفته شد سازمان ایزو برای تمامی مشاغل و حرفه‌ها انواع استانداردهای ایزو را تهیه و تدوین نموده است. هر سازمانی متناسب با فعالیتش چند گواهینامه ایزو می‌تواند بگیرد. اخذ و صدور چند نوع گواهینامه‌ ایزو بصورت همزمان امکان پذیر می‌باشد. مثلاً یک کارخانه مواد غذایی می‌تواند گواهی ایزو ۱۴۰۰۱ را همراه با ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ را تحت عنوان استاندارد‌های عمومی ایزو بگیرد. ایزو ۲۲۰۰۰ را تحت عنوان استاندارد تخصصی سیستم مدیریت درخواست و دریافت نماید.

نمونه مستندات ایزو نمونه مستندات ایزو 79165 - 021 و دریافت نمونه مستندات رایگان انواع ایزو متناسب با نیاز سازمان را براحتی ازطریق سایتهای ایزو مرکز سیستم کاران بگیرید

 

تهیه نمونه مستندات ایزو و اجرا و پیاده سازی قوانین و الزامات ایزو ۱۴۰۰۱

نمونه مستندات ایزو را بصورت رایگان از مرکز سیستم کاران دریافت نمایید. اجرا و پیاده سازی استانداردهای ایزو و استقرار سیستم‌های مدیریتی با کمک مشاور و راهنمای ایزو حاصل می‌گردد. اجرای تک به تک قوانین و دستورالعمل‌های ایزو از مراحل مهم اخذ مدرک ایزو تحت اعتبار IAF می‌باشد.

 

ممیزی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو ISO 14001

بازرسی و ممیزی نمونه قوانین و الزاماتی که در سطح یک مجموعه پیاده می‌شود در دو مرحله صورت می‌گیرد. مرحله اول ممیزی جهت رفع نواقص و مشکلات و عدم انطباقات می‌باشد‌. ممیزی داخلی باعث می‌شود بعد از ورود سر ممیز CB اشکالی باقی نمانده باشد. ممیز مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو بعد از بازدید و در نهایت رفع تمامی اشکالات رأی به ثبت و صدور گواهی نامه ایزو می‌دهد.

 

حفظ و نگهداری از اعتبار گواهینامه ISO 14001

مهم‌ترین بخش از مراحل اخذ و صدور انواع گواهی نامه ایزو نگهداری از سیستم‌های مدیریتی استقرار یافته و تمدید مدت اعتبار گواهی نامه ایزو می‌باشد. مدت اعتبار گواهینامه‌های ایزو از طرف اکثر مراجع ثبت و صدور سه ساله قید می‌گردد. اما برای این مدت سه ساله شرطی تحت عنوان ممیزی مراقبتی سالیانه گذاشته شده است.

ممیزی مراقبتی سالیانه یعنی در طی این مدت سه ساله هر سال یکبار سر ممیز CB صادر کننده به مجموعه دارنده گواهینامه ایزو سرکشی نماید. اگر مشکل یا نقصی وجود داشت به مجموعه تذکر داده می‌شود. اگر مسئولان محترم نواقص را برطرف نمایند، گواهی نامه ایزو تمدید اعتبار می‌گردد‌. اما اگر به مشکلات رسیدگی نشود بعد از مدتی گواهی نامه ISO فاقد اعتبار می‌شود. در نتیجه از لیست CB با اعتبار IAF خارج می‌شود.

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی ایزو بدون اعتبار IAF در چن چن مرحله ساده می‌توانند انواع گواهینامه‌های ایزو را بگیرند. زیرا CB های بدون اعتبار IAF نسبت به طراحی و اجرای مستندات ایزو سخت‌گیر نیستند. مراحل اخذ گواهینامه ایزو غیر IAF به شرح زیر می‌باشد:

انتخاب مرکز مشاوره ایزو معتبر و دریافت و تکمیل فرم سفارش ایزو ISO

تعیین اهداف سازمانی و انتخاب نوع  CB

انتخاب گواهینامه ایزو متناسب با زمینه فعالیت سازمان

ممیزی داخلی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو 14001

با ما در تماس باشید.